Konkurencja zrobiła lepszy produkt. Czy zamykać firmę?

Dodano

Tak, zamykać. Chyba, że masz pomysł jak możesz z nią walczyć, jak możesz być lepszy od niej. Bo wiesz, lepszy produkt to pojęcie względne. Nie musi być lepszy dla wszystkich. Może właśnie jest rynek, kawałek rynku, albo chociaż niektórzy klienci, którym ten produkt nie pasuje. A może da się coś zmienić niewielkim kosztem w Twoim systemie i będzie lepiej zaspokajał potrzeby którejś grupy docelowej?

W jednej z firm miałem podobną sytuację. Budowaliśmy router i chcieliśmy go sprzedawać po 5 tys. dolarów. Konkurent (duża firma) sprzedawała podobne rozwiązanie za 10 tys. dolarów. Byliśmy już bardzo blisko wypuszczenia tego sprzętu do sprzedaży, a tu zadzwonił do mnie mój główny inżynier i zapytał się czy słyszałem o firmie REDUX, która właśnie rozpoczęła sprzedaż takiego routera jak nasz, ale za 1900 dolarów. No to myślę-kurczę, przegraliśmy, a nawet jeszcze dobrze nie zaczęliśmy. Sprawdziliśmy jakie mają możliwości, a jakie my oferujemy możliwości. Doszliśmy do wniosku, że jest wąska grupa docelowa, której nasz router bardziej będzie pasował. Nasz produkt można było dostosować, dodać kolejne elementy, robiąc z niego bardziej kompletne rozwiązanie. Przykładowo: jeśli klient kupił dwa pudełka, to w razie awarii jednego mógł być automatycznie przełączany na drugie-działające. Nie wiem dlaczego konkurencja tego nie robiła-nie wiedzieli, że można coś takiego zrobić czy nie chcieli. Byli dużą firmą i sprzedawali to co szło, a my wycelowaliśmy w klientów, którym naprawdę zależało na bezawaryjnym działaniu systemu.

Wobec tego w opisywanej sytuacji szukałbym najpierw niszy, w której można się utrzymać albo nawet rozwijać. Jeśli jednak nie ma takiej niszy-trzeba wprowadzać większe zmiany lub szukać innego pomysłu na biznes.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *